• Generatie Z, iedereen geboren na 1996, zal aan het eind van het komende decennium een kwart van het wereldwijde inkomen verdienen.
  • Hun toenemende economische macht zal volgens Bank of America een nog veel grotere rol geven aan e-commerce.
  • Vanwege de focus van Gen Z op duurzaamheid en gezond leven zullen de vleesindustrie, alcoholproducenten en de luchtvaartsector onder druk komen te staan.

Generation Z staat op het punt de economie flink overhoop te gooien, van luxe goederen tot het gebruik van alcohol. Investeerders doen er goed aan zich daar vanaf nu op voor te bereiden, stellen strategen van Bank of America.

De economische macht van de jongste generatie is wereldwijd snel aan het groeien. Het inkomen van Gen Z, bestaande uit iedereen geboren na 1996, zal het komende decennium met 400 procent groeien tot een duizelingwekkende 33.000 miljard dollar, stelt de bank. Daarmee zullen ze in 2030 meer dan een kwart van het wereldwijde inkomen vertegenwoordigen en een jaar later de millennials passeren.

De opkomst van de generatie zal alleen maar versterkt worden door de overdracht van vermogen van andere generaties, zoals de babyboomers en de nog oudere stille generatie. Zij zitten gezamenlijk op 78.000 miljard dollar.

“De Gen Z-revolutie is begonnen. Het is de eerste generatie die geboren is in een onlinewereld en nu aan het werkzame leven begint. Andere generaties moeten zich aan hen aanpassen en niet andersom”, stelt het analistenteam van Bank of America.

E-commerce zal volop profiteren van de opkomst van Gen Z. Ongeveer 45 procent van de Amerikaanse tieners is "vrijwel altijd" online. Meer dan een kwart van Generatie Z betaalt bij voorkeur met de telefoon.

Oude media zoals televisie zullen het afleggen tegen online platforms en ook andere traditionelere vormen van entertainment zullen verder terrein verliezen aan eSports en streamingsdiensten. Telecom-providers zullen profiteren van het feit dat Gen Z internet beschouwt als "net zo'n basisbehoefte als water of elektriciteit", verwacht Bank of America.

Focus op duurzaamheid

Gen Z zal zich ook meer richten op het milieu en sociale ongelijkheid in alle facetten van hun leven. Bedrijven zullen daarom nog serieuzer aandacht moeten besteden aan hun maatschappelijke en duurzame doelstellingen.

De economische macht van de nieuwe generatie zal ook voor een aantal trends zorgen op het gebied van eten, drinken en gezondheid. Meer dan de helft van Gen Z zegt geen alcohol te drinken, terwijl dat bij millennials een derde is. Ook keert de nieuwste generatie zich af van tabak om op zoek te gaan naar alternatieven als marihuana.

Meer dan de helft van Gen Z beperkt in meer of mindere mate de consumptie van vlees en geeft zo de plantaardige vleesindustrie een flinke zet in de rug, terwijl de traditionele vleesproducenten in de problemen raken. Restaurants en supermarkten zullen volgens de analisten nog meer concurrentie gaan ervaren van online bezorging en maaltijdpakketten.

Banken zullen worden uitgedaagd door omdat Gen Z openstaat voor geautomatiseerde adviseurs en op mobiel gerichte investeringsplatforms. Hypotheekverstrekkers komen onder druk te staan omdat de nieuwe generatie niet zo snel overgaat tot het kopen van een huis.

Gen Z wordt niet voor niks ook wel 'Generation Rent' genoemd, de generatie van huurders. Ze zijn ook de enige generatie die liever middenin de stad woont dan in buitenwijken of plattelandsgebieden.

Duurzaam activisme kan de nodige schade toebrengen aan de modewereld en andere goederen. Luchtvaartmaatschappijen en de hotelbranche kunnen getroffen worden door de 'vliegschaamte' van de jongste generatie, stelt Bank of America. 

LEES OOK: Aan deze 5 regels moeten bedrijven zich houden als ze claimen dat hun producten duurzaam zijn – toezichthouder gaat greenwashing aanpakken